#015

Protest Songs: We are in this Together

Canto mole em letra dura / Nunca fez revoluções… Quando o status quo quer que tudo se mantenha comme il faut, irá sempre aparecer uma canção de protesto a pedir mudança.

Foi sempre assim, das baladas medievais dedicadas ao ficcional Robin Hood até ao moderno hip hop, porque uma canção pode ser um extraordinário veículo para a consciêncialização de um problema ou de uma causa, no intuito de expor injustiças, quase sempre num desejo autêntico de encontrar soluções na construção de um estribilho e refrão que exponham as emoções sentidas e partilhadas por muitos para que esses assim amadureçam sentimentos ainda pouco percepcionados.

De inflexíveis e duros de roer retratos sobre o ódio racial, a contundentes mensagens contra a injustiça ou a idiotice da guerra, a música sempre teve um papel importante na demanda de mudança. Seja um cântico negro a denunciar o sofrimento da escravatura, um “hino de estádio” com uma mensagem subversiva sobre a iniquidade feminina ou mesmo uma pequena limerick musicada que nos alinhe na necessidade de soluções ambientais as melhores canções de protesto falam não apenas das questões do seu tempo, mas transcendem as épocas em que são escritas para se tornarem expressões políticas atemporais. O hip-hop talvez continue a ser a música mais politicamente engajada da nossa era atual mas, ao longo de várias décadas, jazz, folk, funk e rock contribuíram com algumas das melhores canções de protesto ideológico de todos os tempos.

Roland Barthes defendia que a ideologia é um sistema semiótico de segundo grau, no entanto a abordagem aos actos de protesto cantado apresenta um interesse particular, não apenas por causa de seu conteúdo, mas principalmente por causa da forma como assim chegam tão melhor ao receptor. Como que para reivindicar Umberto Eco quando este defendia que tanto o meio como a própria mensagem poderão estar carregadas de significados culturais, a canção de protesto para ser eficiente deve sentir o “todo” que aflige uma sociedade mas encapsulando esses sentimentos de forma simples e compreensível, quase bite-size. Black Lives Matter, uma pequena frase com quilos de significado implícito num país onde um antigo presidente afirmou que “sem debate nem critica nenhuma nação ou república pode sobreviver”.

No entanto o protesto quase sempre põe os “protestantes” também em check, porque inúmeras vezes o establishment refuta as ideias expressas como desobediência a valores “mais altos”. 

Thoreau escreveu que “a desobediência é o verdadeiro pilar da liberdade. Os obedientes serão escravos” e, quando da guerra do Vietnam ou, no nosso caso da guerra ultramarina, muito artista brandiu a pena contra a espada até que nenhuma mãe achasse que podia perder mais um filho num conflito liderado por idiotas.

A cantiga é uma arma que serve, abusando do titulo do brilhante poema de Cesar Cruz, para alentar os perturbados e desassossegar os confortados. E enquanto houver disparidades sociais, económicas, raciais, sempre que se marchar em direcção a um doom inevitável, haverá música a ser feita para a voz de quem queira ainda mudar o mundo.

People get ready, there’s a train comin’ 

You don’t need no baggage, you just get on board

Era inevitável esta semana eu abordar o tema da canção de protesto. Porque, reafirmando o ponto de vista anterior de que estamos perante canções atemporais podemos concluir que L’empire du côté obscur, rap de 1997 dos IAM, não é de todo sobre o Star Wars, nem Power in the Darkness dos TRB, completo com uma paródia politica a um velho fuddy duddy a queixar-se do estado do país em que vive, é tongue in cheek na sua asserção máxima não fosse ser em 1978 um retrato daqueles que votaram pelo Brexit 38 anos depois.

Começo com I Wish I Knew How It Would Feel To Be Free cantado por Nina Simone e continuo logo de seguida para For What it’s Worth, escrita por Stephen Stills e que muitas vezes é referenciada como uma canção anti-guerra. Na realidade Stills escreveu esse hit dos Buffalo Springfield em resposta aos motins relacionados com o recolher obrigatório no Sunset Strip nos finais dos 60. Daí a frase “There’s battle lines being drawn / Nobody’s right if everybody’s wrong”.

Da grande Sharon Jones com os seus The Dap Kings a interpretar um clássico de Woodie Guthrie que até é ensinado na escola a muitos miúdos que não conseguem perceber a rebelde alternativa ao God Bless America escrito pelo cantautor representando o operário americano e os seus direitos de igualdade perante as classes sociais mais abastadas até à Luta Livre, novo projecto do Luis Varatojo e de quem aqui deixo Iniquidade, escolhi sempre canções que nos fazem pensar nos assuntos que versam. 

Fiquem de pé, vamos investigar, vamos saber, vamos aprender! Ei!

Vamos ouvir, vamos entender, vamos pensar! Ei!

Permitam-nos entender, libertem-nos para sabermos mais

Palavras na voz de Natacha Atlas, a sabedoria é poder e aprender é estarmos em revolução, constante.

Acabo com uma magnifica rendição de Strange Fruit por Kandance Springs. O original foi escrito pelo escritor, professor e compositor judeu Abel Meeropol em 1937 e gravado dois anos mais tarde por Billie Holiday como protesto aos linchamentos de afro americanos nos estados sulistas. Esta canção é considerada “o início do movimento dos direitos cívicos” nos Estados Unidos.  

Este fim de semana todos poderiam ter o direito de se manterem calados no entanto assim não o recomendo.

#staysafe #musicfortheweekend

##############################

When the status quo wants everything to remain comme il faut, a protest song will always appear asking for change. It was always like that, from medieval ballads dedicated to a fictional Robin Hood to modern hip hop, because a song can be an extraordinary vehicle for the awareness of a problem or a cause, in order to expose injustices, almost always in an authentic desire to find solutions in the construction of a refrain that exposes the emotions felt and shared by many so that those feelings mature in conception.

From inflexible and hard to chew portraits about racial hatred, to blunt messages against injustice or the idiocy of war, music has always played an important role in the demand for change. Be it a black gospel denouncing the suffering of slavery, a “stadium anthem” with a subversive message about female iniquity or even a small music limerick that aligns us with the need for environmental solutions, the best protest songs speak not only about issues of their eras, but transcend the time when they are written to become timeless political expressions. Hip-hop may continue to be the most politically engaged music of our age, but over the course of several decades, jazz, folk, funk and rock have contributed to some of the best ideological protest songs of all time.

Roland Barthes argued that ideology is a second-degree semiotic system, however the approach to sung protest acts is of particular interest, not only because of its content, but mainly because of how it reaches its recipient so much better. As if to claim Umberto Eco when he argued that both the medium and the message itself may be loaded with cultural meanings, a protest song to be efficient must feel the “whole” that afflicts society but encapsulating these feelings in a simple and understandable way , almost bite-size. Black Lives Matter, a short sentence with kilos of implied meaning means a lot when professed in a country where a former president said that “without debate or criticism no nation can succeed and no republic can survive”.

However, the protest almost always puts the “protestants” in check as well, because the establishment repeatedly refutes the ideas expressed as disobedience to “higher” values.

Thoreau wrote that “disobedience is the true foundation of freedom. The obedient will be slaves ”and, during the Vietnam War or, in our particular case the war in Africa, many artists brandished their quill against the sword until not a single mother thought she could lose another child in a conflict led by idiots.

The song is a weapon that serves, abusing the title of Cesar Cruz’s brilliant poem, to comfort the disturbed and to disturb the comfortable. And as long as there are social, economic or racial disparities, whenever we march towards some sort of inevitable doom, there will be music to be made for the voice of anyone who still wants to change the world.

People get ready, there’s a train comin’ 

You don’t need no baggage, you just get on board

It was inevitable for me this week that I address the theme of the protest song. Because, reaffirming the previous point of view that we are dealing with timeless songs, we can conclude that L’empire du côté obscur, IAM’s 1997 rap, is not at all about Star Wars, nor TRB’s Power in the Darkness, complete with a political parody about an old fuddy duddy complaining about the state of the country he lives in, a full assertion of it’s tongue in cheek by being a 1978 portrait of those who voted for Brexit 38 years later.

I start with I Wish I Knew How It Would Feel To Be Free sung by Nina Simone and continue straight away with For What it’s Worth, written by Stephen Stills and which is often referred to as an anti-war song. In fact, Stills wrote that Buffalo Springfield hit in response to the Sunset Strip curfew riots of the late 1960s, hence the lines “There’s battle lines being drawn / Nobody’s right if everybody’s wrong”.

From the great late Sharon Jones with her Dap Kings playing the classic by Woodie Guthrie that is even taught in school to many kids who fail to understand the rebellious alternative to God Bless America written by the singer representing the American worker and his equal rights in front of the more affluent social classes to Luta Livre, a new project by Luis Varatojo and from whom I leave Iniquidade, I always chose songs that make us think about the subjects they deal with.

Stand up straight, let’s investigate, let’s know, let’s learn! Hey!

Let’s listen, let’s understand, let’s think! Hey!

Allow us to understand, free us to learn more

Words by Samy Bishai for Natacha Atlas, wisdom is power, learning is being in constant revolution.

I end with a magnificent rendering of Strange Fruit by Kandance Springs. The original was written by Jewish writer, professor and composer Abel Meeropol in 1937 and recorded two years later by Billie Holiday as a protest to the lynching of African Americans in southern states. This song is considered “the beginning of the civil rights movement” in the United States.

This weekend everyone could have the right to remain silent however I do not recommend it.

#staysafe #musicfortheweekend

Nina Simone – I Wish I Knew How It Would Feel To Be Free

Buffalo Springfield – For What It’s Worth

Edwin Starr – War

Gil Scott-Heron – The Revolution Will Not Be Televised

IAM – L’empire du côté obscur

Chico Buarque – Apesar De Você

The Specials – Ghost Town (Extended Version)

Sam Cooke – A Change Is Gonna Come

Tom Robinson Band – Power in the Darkness

Joni Haastrup – Free My People

A Tribe Called Quest – We The People….

Radiohead – Idioteque

Eddie Kendricks –  My People… Hold On

K.I.M. – Meat Is Murder

Natacha Atlas – Batkallim Recharged (Dogbeats vs. Natacha Atlas)

Boris Vian – Le déserteur

Advanced Chemistry – Fremd im eigenen Land

Creedence Clearwater Revival – Fortunate Son

Thompson Twins – Revolution

James Brown – It’s A Man’s Man’s Man’s World

X-Ray Spex – Oh Bondage, Up Yours!

Stevie Wonder – Living For The City

Luta Livre – Iniquidade

Marvin Gaye – What’s Going On

The Staple Singers – Masters Of War

Prince – Baltimore

The Impressions – People Get Ready

Kamal Keila – Agricultural Revolution

Rage Against the Machine – Killing in the Name

The Isley Brothers – Fight The Power

Public Enemy – Fight The Power

Crosby, Stills, Nash, & Young – Ohio

The Gossip – Standing In The Way Of Control (Le Tigre Remix)

NWA – Express Yourself (Extended Mix)

Mickey 3D – Respire

Sharon Jones & The Dap Kings – This Land Is Your Land

Grandmaster Flash & The Furious Five – The Message

The Sex Pistols – God Save The Queen

The Alexander Review – A Change Had Better Come

Kandance Springs – Strange Fruit

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *