#035

One way ticket from A to B,

the road and the passenger 

Take my hand in yours

Walk with me this day

In my heart I know

I will never stray

Halle, halle, halle, halle, halle, halle, halle

Love, Brother Love say

Brother Love’s Travelling Salvation Show

Pack up the babies

And grab the old ladies

And everyone goes

Neil Diamond ‎– Brother Love’s Travelling Salvation Show

Mario Quintana um dia escreveu que “viajar é trocar a roupa da alma”. Mas infelizmente nestes tempos em que não se viaja sem ser por necessidade essa renovação espiritual acabou por ficar um pouco no dry cleaning e daí a razão desta M4we.

Talvez por ter chegado até aos 40 anos de idade sem carta de condução a chamada driving music sempre foi uma coisa meio romantizada; percebia o conceito mas no “lugar do morto” a perspectiva era bem diferente em relação a quem estava behind the wheel. Já nessa altura o meu papel era de master selecter mesmo sem eu me aperceber disso. Um efeito em modo Disraeli: “como todos os grandes viajantes, vi mais do que me lembro e lembro mais do que vi.”

O intuito de todas estas selecções tem sido sempre de proporcionar uma espécie de viagem a quem as ouve. Opções de 40 músicas encadeadas de uma forma que eu gostaria que fosse sempre interpretada como uma triagem lúdico-intelectual para fazer um carnet de viagem, passaporte musical para outras órbitas, umas conhecidas, outras por onde nunca se andou… mas todas elas (assim espero) valiosas, 180 gramas de valor vinílico, porque na realidade viajar é a única coisa que se compra e nos deixa mais rico! Neste caso até é de borla.

Canções de e para saltimbancos, num travelling salvation show como o que se apresenta aqui na canção de Neil Diamond nas escolhas desta semana que começam com Departures dos Telex de Marc Moulin e acabam numa Paris Arrival da banda sonora composta por Victor Young para o filme Around The World In 80 Days. Quando da estreia deste em 1956 podia-se circum-navegar o planeta em pouco menos que dois dias. No entanto quando Jules Verne escreveu a história em 1872 prognosticou que um dia o faríamos em 80 horas deixando assim o grande Phileas Fogg um pouco à deriva da imaginação dos escribas hollywoodescos.

omne ignotum pro magnifico, locução latina que significa “tudo que se não conhece [é tido] por magnífico”, palavras do senador e historiador romano Públio Cornélio Tácito que se aplicam à atracção que o desconhecido exerce na nossa imaginação. Como exemplo escolhi Bon Voyage Cherie cantado em 1939 por Leslie Arthur Julien Hutchinson, ignoto para muitos no entanto uma das maiores estrelas inglesas dos anos 20 e 30.

Conhecido como Hutch, foi amante de Cole Porter e chegou a gravar algumas das suas canções. Dizia-se que era bissexual, “relacionando-se” com Ivor Novello, Merle Oberon e a actriz Tallulah Bankhead. Os rumores incluíam casos com Edwina Mountbatten e membros da família real britânica que supostamente lhe valeram o ostracismo social conduzindo à destruição da sua carreira profissional, uma queda vertiginosa de alguém que já havia sido o artista mais bem pago da Grã-Bretanha para um homem que morreu sem um “tusto” e com apenas 42 pessoas a comparecerem ao seu funeral. Em 2008 o Channel 4 fez um documentário sobre a sua vida intitulado High Society’s Favourite Gigolo demonstrando a meteórica ascensão e queda de uma das primeiras super-estrelas negras europeias.

Pelo caminho (sem querer acabo por o afirmar mais importante que a viagem) passo por uma escolha dupla de covers de músicas que o legado dos Beatles nos deixou sobre o tema da mobilidade, marco vários “vistos” em passaportes lusitanos (como sempre) dos quais destaco o magnifico Road to Redemption dos meus idos LX-90 e alguns incontornáveis da minha not so private collection: Cherchez La Femme / Se Si Bon dos Dr. Buzzard’s Original “Savannah” Band ou Realize, tema que abre o único disco dos Air, gravado em 1971. Antes que alguém se lembre da dupla francesa de Godin & Dunckel nos anos 90, que fique aqui explicado que estou a falar de outros Air formados por membros da banda suporte de Herbie Mann. Mas dizia eu que Realize é o tema de abertura desse disco de 71 onde, desde o primeiro verso cantado por Goggie Coppola se percebe por onde andamos metidos. Os dedilhados do marido Tom Coppola (mais tarde, entre 1980 e 1994 viria a ser produtor musical do SNL de Lorne Michaels), com o baixo e a bateria assegurados por John Siegler e Marl Rosengarden, servem um todo que transporta a voz de Googie, nascida Carolyn Brooks, até aos píncaros do nosso possível deleite. Googie faria ainda extraordinárias aparições no primeiro disco de Hermeto Pascoal, no LP Encounter de Flora Purim ou em Attitude de Lenny White antes de desaparecer sem deixar rasto. Um exemplar original em condição mint no Discogs custa por volta de 150 euros e por isso resta-me a minha re-edição da Be With Records datada de 2016 e que teima em não sair do Technics lá de casa. 

É chato chegar a um objetivo num instante

Eu quero viver nessa metamorfose ambulante

Do que ter aquela velha opinião formada sobre tudo

Raul Seixas in Metamorfose Ambulante

Que este fim de semana viajemos não para escapar da vida, mas sim para a vida não nos escapar.

#staysafe #musicfortheweekend

##############################

Take my hand in yours

Walk with me this day

In my heart I know

I will never stray

Halle, halle, halle, halle, halle, halle, halle

Love, Brother Love say

Brother Love’s Travelling Salvation Show

Pack up the babies

And grab the old ladies

And everyone goes

Neil Diamond ‎– Brother Love’s Travelling Salvation Show

Mario Quintana once wrote that “to travel is to change the clothes of the soul”. But unfortunately in these times when we only travel out of sheer necessity, this spiritual renewal ends up going down to the dry cleaners and hence the reason for this week’s M4we.

Perhaps because I got to the age of 40 without a driving license the idea of a so-called motorway music that you pilot to was always a bit of a romanticized thing; I understood the concept but resigned to the “place of the dead” that we title the co-pilot seat the perspective was quite different in relation to who was behind the wheel. At that time, my role was already that of master selecter even without me realizing it, an effect of Disraelic proportion: “like all great travelers, I saw more than I remember and I remembered more than I saw.”

The aim of all these selections has always been to provide some kind of travelling sensation in those who hear them. Choices of 40 songs linked in a way that I would like to always be interpreted as playful-intellectual combinations so to create a travelling carnet, musical passports to other orbits, some known others where you’ve never been… but all of them, so I hope, valuable, 180 grams worth of vinyl, because in reality traveling is the only thing you can buy that makes you richer! In this case it’s for free.

Songs by and for funambulists, in a traveling salvation show like the one presented here in Neil Diamond’s song in this week’s picks that start with Marc Moulin’s Departures by Telex and conclude at a Paris Arrival taken from Victor Young’s soundtrack for the film Around The World In 80 Days. When it first debuted in 1956, the planet could be circumnavigated in just under two days. However, when Jules Verne wrote the story in 1872 he predicted that one day we’d do it in 80 hours, thus leaving the great Phileas Fogg at the drift of Hollywood’s scribing imagination. 

omne ignotum pro magnifico, Latin phrase meaning “everything that is not known [is considered] magnificent”, words by senator and Roman historian Publio Cornélio Tácito that apply to the attraction that the unknown has in our imaginative faculties. As an example, I chose Bon Voyage Cherie sung in 1939 by Leslie Arthur Julien Hutchinson, obscure to many however one of the greatest English stars of the 20s and 30s.

Known as Hutch, he was Cole Porter’s lover and even recorded some of his songs. He was said to be bisexual, “coupling” with Ivor Novello, Merle Oberon and actress Tallulah Bankhead. Rumors included cases with Edwina Mountbatten and members of the British royal family, allegedly earning him social ostracism that led to the ruin of his professional career, a dizzying fall from someone who had once been Britain’s highest-paid artist to a man who died as poor as a church mouse with only 42 people attending his funeral. In 2008 Channel 4 made a documentary about his life entitled High Society’s Favorite Gigolo demonstrating the meteoric rise and fall of one of Europe’s first black superstars.

Along this path (I accidentally end up saying it is more important than the trip) I go through a double choice of covers of songs that the Beatles legacy left us on the subject of mobility, I stamp several “visas” in Portuguese passports (as always) of which I have to highlight the magnificent Road to Redemption of my old LX-90 project and some essentials from my “not so private” collection: Cherchez La Femme / Se Si Bon by Dr. Buzzard’s Original “Savannah” Band or Realize, theme that opens the only Air record, recorded in 1971. Before anyone remembers the French duo of Godin & Dunckel in the 90’s, let it be explained here that I’m mentioning another Air, formed by members of Herbie Mann’s backing band. Realize is the opening theme of this 71 record where, from the first verse sung by Goggie Coppola, you can see where we’re being led. Her husband Tom Coppola’s tinkering of the ivories (later, between 1980 and 1994 he would become Lorne Michaels SNL music producer), with bass and drums ensured by John Siegler and Marl Rosengarden, serve a whole that carries Googie’s voice to the pinnacle of our possible delight. Born Carolyn Brooks she would also make extraordinary appearances on Hermeto Pascoal’s first album, on the Encounter LP by Flora Purim or on Lenny White’s Attitude album before disappearing without a trace. An original copy in mint condition costs around 150 euros in Discogs and that’s why I have my re-edition by Be With Records dated from 2016 that insists on not leaving the Technics mat back at home.

It’s boring to get to a goal in an instant

I want to live in this ambulant metamorphosis

Instead of having the same old opinion set about everything

Raul Seixas in Metamorfose Ambulante

Let us travel this weekend not to escape life, but for life not to escape us. 

#staysafe #musicfortheweekend

Telex – Departures

Françoise Hardy – Another place (La nuit est sur la ville)

Captain Planet – पास आओ (Paas Aao)

Poom – De la vitesse à l’ivresse

Peter Alexander – Paris ist eine Reise wert

Os Golpes – Tenho Barcos, Tenho Remos

Wings – Silly Love Songs

Prefab Sprout – Cars And Girls

Yellow Magic Orchestra – Day Tripper

Cristina – Baby You Can Drive My Car

Blood, Sweat & Tears – Spinning Wheel

Playgroup – Behind The Wheel (Electroca Radio Mix)

Got a Girl – Did We Live Too Fast

Mitch Ryder & the Detroit Wheels – Jenny Take a Ride

Sunlightsquare – Papa Was a Rolling Stone (Extended Mix)

Serge Gainsbourg – Ford Mustang

Takis – Paris-Istanbul (Forty Fings Dynamo Edit)

Neil Diamond – Brother Love’s Traveling Salvation Show

Phenomenal Handclap Band – Travelers Prayer (EU Version)

The Cars – Let’s Go

Dr. Buzzard’s Original “Savannah” Band – Cherchez La Femme / Se Si Bon

Affkt – Ceniza

Air – Realize

Emilíana Torrini – Sunny Road (Atom’s Future Folk Mix)

Prince – Lady Cab Driver (Fingerman’s Clean Edit)

Gene Vincent and his Blue Caps – Why Don’t You People Learn How To Drive

Minako Yoshida – Midnight Driver

Hutch – Bon Voyage Cherie

Ovelha Negra – Beco Dos Ramos

Bandalos Chinos – Vámonos de Viaje

Was (Not Was) ‎– Wheel Me Out

Emel Mathlouthi – Ethnia Twila (The Road Is Long)

LX-90 – Road To Redemption

Gene “The Draggin’ King” Moles ‎– Burning Rubber

Tiziano Popoli – Bruciare la Notte

Jimi Tenor & Freestyle Man – Journey (That Mistook His Way For A Road)

Concorde – Un Simple Vol d’Après-Midi ft. Valence

Slackwax – On The Road Again

Arlo Guthrie – I’m Going Home

Victor Young – Paris Arrival

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *