#036

Restos de Colecção III 

Já era ponto assente que a cada dúzia destas minhas escolhas fazia uma soma do que havia ficado de fora. Porque por cada 40 músicas que apresento semanalmente acabo sempre por escolher muitas mais e algumas deixam-me a impressão que deveriam ter sido escutadas no contexto designado.

Chegamos assim ao terceiro installment destes Restos de Colecção. Uma espécie de “roupa velha” musical, guiada por uma tentativa de não descartar tão bons “trunfos” que tinha na manga e chegando assim a tentar a cada doze semanas fazer um full house digno e coeso.

Começo logo com a grande Miriam Makeba de quem já havia escolhido uma canção infantil em francês para a M4we #026 L’Africa Ce’chica. Desta feita preferi Malouyame, uma canção também dos seus “Guinea years”. Talvez para fazer pandã com Bardade De Dentro Di Bardade do cantor e multi-instrumentista José Manuel Fortes.

Nascido na Guiné-Bissau em 1957, com uns meros seis anos formou uma banda para tocar música nos acampamentos de escuteiros. “Éramos cinco. Mas o grupo chamava-se Sete Guinéus, não sei bem porquê” disse em 2019 ao jornal Publico quando da edição do seu album Nha Alma. Em muito pouco tempo já fazia casamentos, baptizados e aniversários. Aos sete anos, o jovem Zé, tocando bateria e violão, tornou-se a principal atração da banda Super Mama Djombo, principal veículo de expressão da identidade nacional quando a Guiné-Bissau se tornou independente.

A pressão do sucesso trouxe o fim da banda em meados dos anos 80. Em 1982, Zé lançou seu primeiro álbum a solo, Tustumunhos di Aonti, que alarmava para a formação de uma repressiva nova classe dominante. O álbum foi um sucesso imediato e ainda hoje guineense que se preze canta estribilhos das suas músicas, mas com o ambiente político a aquecer Zé Manel aproveitou um meio aprazível ​​de se remover vozes dissidentes e aceitou uma bolsa de estudos da Gulbenkian para estudar na Academia de Amadores de Música em Lisboa. Ao terminar os estudos tocou durante um ano em Paris mudando-se depois para Oakland na Califórnia. “Foram os congoleses, os grandes músicos congoleses, que me receberam e fiz lá a minha vida, com a minha banda, durante uns 20 anos.”

Como manda a regra culinária entremeio isto com lean and fat, Steve Cobby dos antigos Fila Brasilia, o belga Jean-Claude Watrin ou la voz áspera de la ternura de Chavela Vargas, uma mexicana nascida na Costa Rica. E continuo com o lume aceso bem acima de uma mera e débil chama-piloto. Colher de pau feita ilícita pela ASAE bem a fundo no actor Robert Mitchum a cantar Ballad of Thunder Road enquanto o ex-Stray Cat Brian Setzer mordisca uma “broa natalícia”.

Year 2040, France is the last country on Earth to ban plastic bags, titulo maior que uma descrição de prato principal num trois étoiles Mich é no entanto a música mais curta que escolhi esta semana, uns 31 segundos de vanguardismo electrónico proveniente do livro de receitas de C-drík. De origem grega, zairense e belga Cedrik Fermont é um vegan como deve ser: treino musical académico e dj, cantor e radio host, organiza concertos, dá palestras enquanto curador. Enquanto especialista escreveu vários ensaios sobre eletroacústica, noise e música experimental africana e asiática e escreveu a duas mãos com o canadiano Dimitri della Faille o livro Not Your World Music: Noise In South East Asia, premiado com o Golden Nica Prix Ars Electronica em 2017.

Deixo para trigésima nona a escolha do clássico A Real Mother For Ya de Johnny Guitar Watson. Tudo para que a minha convidada desta M4we me respondesse com a derradeira canção do menú. Sempre foi este o condimento surpresa desta receita de “restos”… um designer de moda português a escolher a ultima canção. Desta vez coube à Maria Gambina ter de responder ao repto e poucos minutos depois já estava a enviar Turn off the Lights de Frank De Jojo com ajuda vocal de Terri Pace. Um 12” editado pela Fluid Ounce em 2000 e que eu tenho na primeira edição que a Ubiquity fez das compilações Rewind! (são para aí umas seis). A Maria no Porto com a musica em vinil, eu em Lisboa sem acesso a muita minha música, entrei em https://fluidouncerecords.bandcamp.com/track/turn-off-the-lights e comprei a música outra vez. Pronto para ir para a mesa.

Esta semana experimentem ser audaciosos na cozinha. Para ausência de paladar já bastam os efeitos colaterais do que por aí anda…

#staysafe #musicfortheweekend

##############################

It was already settled that at the end of each dozen of my selections I would then make something out with the sum of what had been left out. The reason being that for every 40 songs that I present weekly I always end up choosing many more and some leave me the impression that they should have been heard in the designated context. 

We now arrive at the third installment of these Restos de Colecção. A kind of stew of musical remnants (much like the roupa velha we cook with the remains of yesterdays food), guided by an attempt not to discard such good “trumps cards” that I had up my sleeve and thus trying to make a worthy full house every twelve weeks. 

I start with the great Miriam Makeba, who I had already chosen singing a children’s song in French for M4we #026 L’Africa Ce’chica. This time I’ve opted for Malouyame, a song also from her “Guinea years”. Maybe to go hand in hand with Bardade De Dentro Di Bardade by singer and multi-instrumentalist José Manuel Fortes.

Born in Guinea-Bissau in 1957, he formed a band to play in scout camps when he was just six years old. “There were five of us. But the group was called Sete Guinéus, I’m not sure why” he said in 2019 to the newspaper Publico when he came out with his album Nha Alma. In a very short time, they were already doing weddings, baptisms and birthday parties. At the age of seven, young Zé, playing drums and guitar, became the main attraction of the band Super Mama Djombo, a main vehicle for expressing national identity when Guinea-Bissau became independent.

The pressure of success brought the band to an end in the mid-80s. In 1982, Zé released his first solo album, Tustumunhos di Aonti, which rang the alarm to the formation of a repressive new ruling class. The album was an immediate success and its chorus are still today hummed by Guineans, but with the political environment warming up, Zé Manel took advantage of the most pleasant way of removing dissident voices and accepted a scholarship from the Gulbenkian foundation to study in the Academia de Amadores de Música in Lisboa. When he finished his studies he played for a year in Paris and then moved to Oakland, California. “It was the Congolese, the great Congolese musicians, who welcomed me and made my life there, with my band, for some 20 years.”

I go by elementary culinary rules, layering all this with either lean and fat, Steve Cobby from the old Fila Brasilia, the Belgian Jean-Claude Watrin or “the rough voice of tenderness” of Chavela Vargas, a Mexican woman born in Costa Rica. And I keep on with the fire burning high above a weak pilot flame. I turn a wooden spoon made illicit by our ASAE slowly on the actor Robert Mitchum singing Ballad of Thunder Road while the ex-Stray Cat Brian Setzer nibbles on a “Christmas pie”.

Year 2040, France is the last country on Earth to ban plastic bags, a title bigger than the description of a main course in a trois étoiles Mich is however the shortest song I chose this week, a mere 31 seconds of electronic avant-garde coming from the cookbook of C-drík. Of Greek, Zairian and Belgian origin Cedrik Fermont is a vegan as one should be: academic musical training, dj, singer and radio host, organizes concerts, gives lectures as a curator. As a specialist, he wrote several essays on electroacoustic, noise and African and Asian experimental music and wrote, with Canadian label owner Dimitri della Faille, the book Not Your World Music: Noise In South East Asia, which was awarded the Golden Nica Prix Ars Electronica in 2017.

I leave the choice of the classic A Real Mother For Ya by Johnny Guitar Watson for thirty-ninth. So that my guest on this M4we answered me with the last song on the menu. This has always been the surprise condiment for this “leftovers” recipe… a Portuguese fashion designer choosing the last song. This time it was up to Maria Gambina to answer the challenge and a few minutes later she was already sending Turn off the Lights by Frank De Jojo with vocal help from Terri Pace. A 12 ”published by Fluid Ounce in 2000 and which I have in Ubiquity’s first edition of the Rewind compilations of which there are about six.

Maria in Porto with music on vinyl, I in Lisboa without access to much of my music, I went to https://fluidouncerecords.bandcamp.com/track/turn-off-the-lights and bought the song again. Food’s ready, time to go and sit at the table, while it’s still hot!

This week try to be audacious in the kitchen. For absence of taste, the side effects of what is going on are more than enough …

#staysafe #musicfortheweekend

Miriam Makeba – Malouyame

Alvino Rey – The Original Mama Blues

Jean-Claude Watrin – Game City

Melody Gardot – Ninguém, Ninguém

Twin Sun – Keep On Movin’

M. Kansara – Agricultural Lands No.3

Steve Cobby – Between Rapture & Regret

Chavela Vargas – Piensa En Mi

Merry Black Birds – Chaupele Mpenzi (Chaupele, My Love)

Bruno Mursic – Guillaume, Prends ton Tambourin

Zé Manel – Bardade De Dentro Di Bardade

Bangalore Nagaratnam – Nitya-Kalyani (Part III) Ragamalika

Southside Movement – Country Girl

Stampeders – Sweet City Woman

Johnny O Bazz – Xmas Eve

The Ralph Hunter Choir – Parade of the Wooden Soldiers

Robert Mitchum – Ballad of Thunder Road

Rudy Love & The Love Family – Hungry Children

Tino Contreras – Máscaras Blues

Angela Muñoz & Adrian Younge – I Don’t Care

The Brian Setzer Orchestra – You’re a Mean One, Mr. Grinch

Max Marinacci – Conversazione feat. PDG (Rhytmically Jazz Mix)

C-drík – Year 2040, France is the last country on Earth to ban plastic bags

Organic Grooves – Meetings of Remarkable Men

Mark Dinning – Another Lonely Girl

Sandra Rhodes – Where’s Your Love Been?

Etuk Ubong – Purpose of Creation

Tumblack – Caraiba (Versione Spaziale)

The Dirtbombs – Good Life

DJ DOGG & Furious Frank – Acid City 3000 (DJ Fett Burger’s Simpel Red Remix)

Midnight Stars – Siya Hamba

Shawn Lee’s Ping Pong Orchestra – Punjabi Lullaby

Pete Josef – The Travelling Song (DJ Kawasaki & Makoto Remix)

Futuro Pelo – Burrito (Jean Tonique Remix)

Sum Alvarinho – Tola muandgi

Otto – Spirit Theme

Harari – Good Vibes

Bill Withers – Green Grass

Johnny Guitar Watson – A Real Mother For Ya (Ben Liebrand Oldskool Radio Mix)

Frank De Jojo ‎– Turn off the Lights feat. Terri Pace

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *