#058

亞洲夢 (Yàzhōu mèng)

Wanna join in a chorus, of the Amerasian blues?

When it’s Christmas out in Ho Chi Minh city

Kiddie say papa papa papa papa papa-san take me home

See me got photo, photo, photograph of you

And mamma mamma mamma-san

Of you and mamma mamma mamma-san

Lemme tell ya ’bout your blood bamboo kid

It ain’t coca-cola it’s rice

The Clash – Straight To Hell

Se a semana passada viajámos até parte incerta por paisagens paradisíacas de exotismo edénico concentremo-nos hoje pela música que é feita em longitudes asiáticas e como é que aqui no Ocidente fomos descobrindo esses sons e como é que foram sendo “lidas”, rejeitadas e posteriormente absorvidas culturas tão díspares da nossa.

Fui escapando com o rabinho à seringa japonesa não só porque já fiz uma M4we totalmente dedicada à pop nipónica mas também porque não é há muito que o Japão passou de uma forma feudal para viver em pleno modo de aculturação ocidental plena de influência e desvario “orientalista”. O que decidi fazer assim foi alternar pop malaia, chinesa, vietnamita, coreana, de Singapura até ao Laos, dos enclaves marítimos Macau e Hong Kong até às estepes da Mongólia, justaposta com pop ocidental de gosto, costume, maquilhagem ou desejo orientalizado.

Começo com Manila de Martin Denny, talvez porque estas escolhas são concebidas para serem percepcionadas como um novelo de lã, todas se vão desenrolando em continuidade, ou talvez porque assim começo a marcar pontos na curadoria já que logo de seguida passo para World Gong Crazy, canção dos Datu, duo Filipino composto por Alexander Junior e Romeo Candido. Gong music anyone? Ora tomem lá! E continuo para uma mais ou menos desconhecida My Chinese Girl Likes Kung Fu Fighting dos belgas The Sumos, como garantia que dos mid-seventies aos late 80s havia qualquer coisa mágica e milagrosa (M&Ms?) na água na Bélgica.

Up on the hill

People never stare

They just don’t care

Chinese music under banyan trees

Here at the dude ranch above the sea

Aja

When all my dime dancin’ is through

I run to you

Steely Dan – Aja

Esta canção que dá titulo ao sexto album dos Steely Dan na verdade não tem nada a ver com a Ásia. Aja é uma mulher e Donald Fagen ao fim do dia corre para ela. Mas talvez haja (uau) aqui uma clue para assim catalogar a música dos Steely Dan: a “chinese music under banyan trees” é jazz, muitos críticos referiam-se a Charlie Parker e outros heróis de Fagen e Becker como gente que tocava “música chinesa”.

Os Traffic de Winwood e Capaldiservem-se de Shanghai Noodle Factory para identificar uma mudança de espirito e atitude mas estas justaposições orientalistas podem muito bem servir só como location para a história como a que nos conta Spanky & Our Gang em Hong Kong Blues, originalmente gravado por Hoagy Carmichael em 1938. Mas o que dizer de Jungle Days do goês Remo Fernandes? Ou de Hanoi (Cô Đôi Thượng Ngàn), faixa do EP Trips #2 que o duo israelita Red Axes editou em 2019? Já para não falar de Door 5; World of Hengchun da artista Jen Shyu, uma americana do Illinois de linhagem timorense e taiwanesa, que vem logo de seguida… 

Por isso o que está bem à vista do lado ocidental é esta western perception of Asia, uma re-imaginação por vezes quase “tintinzesca” de modos, costumes, cheiros, enfim tudo o que nos toca os sentidos. A China vai à frente na corrida. Brian Eno em China My China, do LP Taking Tiger Mountain (By Strategy); Slowcar to China de Gary Numan e os meus queridos Japan com Visions of China. Dois instrumentais imprescindíveis estiveram na calha mas Sea of China de Patrick Cowley foi diferido em prole da escolha de Macau, que abre o LP que os Heróis do Mar gravaram com o mesmo nome.

A minha suposta composição binária começa a mostrar-se turva em algumas das escolhas: Theoretical China gravado em 1984 por Winston Tong para a Les Disques Du Crépuscule e editado um ano mais tarde no LP Theoretically Chinese. Ou como em Love (Atmosphere Mix) que me foi enviado pelo José Salvador, manda-chuva da Think Records, que para a produção do Mundo de Aventuras convidou a holandesa / vietnamita / somali / indiana Venus, filha do pintor Aad Veldhoen e que aqui é mencionada no mesmo parágrafo que Nan Vernon, uma descoberta de Dave Stewart dos Eurythmics e amigalhaça de Rob Zombie. Uma é oriental mas o “amor” dela é house europeia, a outra é tão caucasiana que até faz parte das tropas neo-folk que abundam por esse mundo fora mas no entanto aparece aqui a “desconcertar” um Moon River em japonês. Dá para perceber então porque é que a seguir passo para uma composição de Ryuichi Sakamoto chamada The End of Asia e que, em 1978, baixava a cortina no album Thousand Knives.

Que se esqueça o politicamente correcto! Só do cancioneiro norte-americano consegui incluir Bernie Turner & The Armorettes a cantar Ching Ching Wong, deixando pelo menos duas preciosidades para segundas núpcias: Oriental Man dos Dixie-Land Thumpers e Fuji-Yama Mama que os The Antennas gravaram em 1962 carregadinhos de preconceitos nitidamente gozados em Tighten Up – Japanese Gentlemen Stand Up Please, versão que os YMO gravaram dos clássico de Archie Bell & The Drells (from Houston Texas, ching chong ha ha). Fica tudo isto para Restos de Cool-é-São. Estamos quase lá.

Very far away in a foreign land

Live the yellow woman and the yellow man

He’s been around for many-a-year

They say they were there before we were here

Acaba por ser Randy Newman que nos traz um consenso meditado fazendo a ponte em Yellow Man para uma percepção que foi mudando ao longo dos séculos. Quando os Ocidentais chegaram à Asia por mar nunca mencionavam a diferença em cor de pele, porque isso só passou a ser um marker no século XIX. “A sua pele tão branca como a nossa” foi aos poucos sendo “amarelada” quando se tornou clara a percepção que estes povos permaneceriam relutantes em participar dos sistemas europeus de comércio, religião e relações internacionais. O culminar disto seria em 1735, com o sueco Carl Linnaeus a decidir que as variedades de homo sapiens poderiam ser igualmente separadas em quatro tipos continentais, um dos quais foi chamado de homo asiaticus. A cor desse grupo, disse ele, era fuscus, que pode ser melhor traduzido como “escuro” mas em 1758 o termo foi alterado para luridus, que significa descorado, lívido, macilento, pálido, estão a ver onde é que isto vai parar…

Não sei se estão: em 1795, o anatomista alemão Johann Friedrich Blumenbach criou um esquema de cinco raças que apresentava o que poderá ser visto como o primeiro  inequívoco rótulo de amarelo asiático, numa bizarra série de comparações que enfatizavam a decadência relativa ou falta de vida das chamadas raças intermediárias. Essa variedade humana, escreveu ele, era “amarela (gilvus) ou a cor do buxo, a meio caminho entre os grãos de trigo e os marmelos cozidos, ou a cor da casca de limão sugada e seca: familiar aos povos mongóis”.

No entanto esse fosso endémicamente racista foi sendo fechado pelos músicos da pop mundial nas suas aproximações a culturas diferentes e o fascínio criativo inerente à experimentação e relativa apropriação de códigos e trejeitos “estrangeirados” em mistura com as vitualhas locais.

A minha quarta escolha é Kowloon, Hong Kong cantado pelo núcleo familiar de Rose, Baby, Luz, Jeanette e o irmão John, agrupamento de uma Hong Kong dos anos 60 onde tocavam nos mais famosos nightspots da altura, El Amigo, Golden Crown e Princess Garni mas que eram também muito populares em Singapura onde editaram o seu maior sucesso, uma versão do clássico interpretado originalmente por Charles Mann, My Life Is A Lonely One, que atingiu o primeiro lugar nos tops locais.

É exemplo consumado de uma influencia ocidental natural, movida pelas modas, pelo cinema mas quão distante (55 anos) do que guardei para o final. If You Want to Ride a Good Horse que a mongol Namgar Lhasaranova gravou este ano no seu quarto album Nayan Navaa. Quase todas as melodias ouvidas nesse disco tem proveniência em arquivos da cultura buriate descobertas em 2019 por ela e o seu marido Evgeny Zolotarev um pouco por toda a Rússia. Incrivelmente moderno, inteiramente permeado de tradição e de total obrigatoriedade de audição.

Que o fim de semana seja de tolerância, compreensão e invenção. Só não contem com nenhum dim sum de bacalhau à Brás. É coisa que não existe.

#staysafe #musicfortheweekend

##############################

Wanna join in a chorus, of the Amerasian blues?

When it’s Christmas out in Ho Chi Minh city

Kiddie say papa papa papa papa papa-san take me home

See me got photo, photo, photograph of you

And mamma mamma mamma-san

Of you and mamma mamma mamma-san

Lemme tell ya ’bout your blood bamboo kid

It ain’t coca-cola it’s rice

The Clash – Straight To Hell

If last week we traveled into uncertain part through paradisiacal landscapes of edenic exoticism, let us focus today on the music that has been made in Asian longitudes, how it has evolved and how here in the West we came to discover these sounds and how such cultures disparate from ours were “read”, rejected and later absorbed.

I hid my tush to the Japanese syringe not only because I’ve made an M4we totally dedicated to serious “J” pop but also because quite recently Japan went very quickly from a feudal system heads on into a full Western acculturation mode full of “Orientalist” influence and madness. What I decided to do in this way was to alternate Malay, Chinese, Vietnamese, Korean pop, from Singapore to Laos, from the maritime enclaves of Macau and Hong Kong to the Mongolian steppes, juxtaposed with western pop of orientalized taste, habits, makeup or desire.

I start with Martin Denny’s Manila, maybe because these choices are designed to be perceived like a wool yarn, they all unfold in continuity, or maybe because that’s how I start to score points in the curatorship as I soon move on to World Gong Crazy, by Datu, a Filipino duo composed by Alexander Junior and Romeo Candido. Gong music anyone? There you have it! And I move full steam ahead to a more or less unknown My Chinese Girl Likes Kung Fu Fighting by The Sumos, as guarantee that from the mid-seventies to the late 80s there was something magical and miraculous (M&Ms?) in the water in Belgium.

Up on the hill

People never stare

They just don’t care

Chinese music under banyan trees

Here at the dude ranch above the sea

Aja

When all my dime dancin’ is through

I run to you

Steely Dan – Aja

This song that titles Steely Dan’s sixth album actually has nothing to do with Asia. Aja is a woman and Donald Fagen at the end of the day runs to her. But maybe it’s a clue to catalog Steely Dan’s music: “Chinese music under banyan trees” is jazz, many critics referred to Charlie Parker and other Fagen and Becker’s heroes as people who played “Chinese music”.

Winwood and Capaldi’s Traffic use the Shanghai Noodle Factory to identify a change in spirit and attitude, but these orientalist juxtapositions may well serve just as a placeholder for a story like the one Spanky & Our Gang tells us in Hong Kong Blues, originally recorded by Hoagy Carmichael in 1938. But what about Jungle Days by Goan Remo Fernandes? Or from Hanoi (Cô Đôi Thượng Ngàn), track from the EP Trips #2 that Israeli duo Red Axes published in 2019? With Door 5; World of Hengchun by artist Jen Shyu, an American from Illinois of Timorese and Taiwanese ancestry, coming in it’s footsteps…

Therefore, what is clearly visible on the western side is this oblique-eyed perception of Asia, sometimes an almost “tintinzesque” re-imagination of manners, customs, smells, in short, everything that touches our senses. China leads the race. Brian Eno on China My China from the LP Taking Tiger Mountain (By Strategy); Slowcar to China by Gary Numan and my dear Japan with Visions of China. Two essential instruments were in the pipeline, but Patrick Cowley’s Sea of China was deferred in favor of choosing Macau, which opens the LP that Heróis do Mar recorded with that same title.

My supposedly binary composition begins to show itself blurred in some of the choices: Theoretical China recorded in 1984 by Winston Tong for Les Disques Du Crépuscule and put out a year later in the Theoretically Chinese LP. Or as in Love (Atmosphere Mix) sent to me by Think Records boss José Salvador, who to produce this EP by Mundo de Aventuras invited Venus, Dutch / Vietnamese / Somali / Indian daughter of painter Aad Veldhoen, mentioned here in the same paragraph as Nan Vernon, a Dave Stewart discovery and Rob Zombie’s freund. One is oriental but her “love” is in European house, the other is so Caucasian that she’s even part of the neo-folk troops that abound all over the world, but nevertheless appears here “disturbing” a Moon River in Japanese. You can understand then why I then move on to a composition by Ryuichi Sakamoto called The End of Asia and which, in 1978, was the curtain call in the Thousand Knives album.

Forget about political correctness! From the American songbook alone, I managed to include Bernie Turner & The Armorettes singing Ching Ching Wong, leaving at least two gems for “second nuptials”: Oriental Man by Dixie-Land Thumpers and Fuji-Yama Mama that The Antennas recorded in 1962, so loaded with prejudice and clearly target of an enjoyed send-up revenge in Tighten Up – Japanese Gentlemen Stand Up Please, YMO’s version of the Archie Bell & The Drells classics (from Houston Texas, ching chong ha ha). This is all for the next Restos de Colecção, my allowed use of all good surplus of these playlists.

Very far away in a foreign land

Live the yellow woman and the yellow man

He’s been around for many-a-year

They say they were there before we were here

It turns out to be Randy Newman who brings us a thoughtful consensus, bridging Yellow Man to a perception that has changed over the centuries. When Westerners arrived in Asia by sea, they never mentioned the difference in skin color, because this only became a marker in the 19th century. “Their skin as white as ours” gradually turned “yellow” as the perception became clear that these peoples would remain reluctant to participate in the European systems of commerce, religion and international relations. The culmination of this would be in 1735, with Swede Carl Linnaeus deciding that the varieties of homo sapiens could be equally separated into four continental types, one of which was called homo asiaticus. The color of that group, he said, was fuscus, which translates better to “dark” but in 1758 the term was changed to luridus, which means pale, livid, emaciated, pale, you can see where this is going…

I don’t know if you really can: in 1795, German anatomist Johann Friedrich Blumenbach created a five-race scheme featuring what might be seen as the first unmistakable “Asian yellow” label, in a bizarre series of comparisons that emphasized relative decay or lack of life of the so-called intermediate races. This human variety, he wrote, was “yellow (gilvus) or the color of boxwood, halfway between the grains of wheat and the cooked quinces, or the color of the dried-sucked lemon peel: familiar to the Mongolian peoples”.

However, this gap has been slowly closed by world pop musicians in their approach to different cultures and the creative fascination inherent to experimentation and relative appropriation of “foreign” codes and gestures mixed with local groceries and crockery.

My fourth choice is Kowloon, Hong Kong sung by the family of Rose, Baby, Luz, Jeanette and brother John, a group from a 60’s Hong Kong where they played the most famous nightspots of the time, El Amigo, Golden Crown and Princess Garni but who were also very popular in Singapore where they released their biggest hit, a version of Charles Mann’s original classic My Life Is A Lonely One, which hit #1 in the local charts.

It is a consummate example of a natural Western influence, driven by fashions, by cinema but how far (55 years) from what I saved for last. If You Want to Ride a Good Horse that Mongolian Namgar Lhasaranova recorded this year on her fourth album Nayan Navaa. Almost all the melodies heard on this record have provenance in many Buryat culture archives discovered in 2019 by her and her husband Evgeny Zolotarev all over Russia. Incredibly modern yet fully permeated with tradition and of sonic high recommendation.

May the weekend be one of tolerance, understanding and invention. Just don’t count on any bacalhau à Brás dim sum. It’s something that doesn’t exist.

#staysafe #musicfortheweekend

Martin Denny – Manila

Datu – World Gong Crazy feat. Han Han

The Sumos – My Chinese Girl Likes Kung Fu Fighting

The Reynettes – Kowloon, Hong Kong

Simon Dupree and The Big Sound – Kites

Dara Puspita – Pip Pip Jeah

Gary Numan – Slowcar to China

Mong Tong – Chakra

Winston Tong – Theoretical China

Betty Chung – Bang Bang

Brian Eno – China My China

Remo Fernandes – Jungle Days

Heróis do Mar – Macau

Otto Sidharta – Gong

Joe Jackson – Shanghai Sky

Bok Sung Ryu & Latin Koreana – Walking Alone in MyungDong Street

Japan – Visions of China

Stylish Nonsense – Yie Are Kunfu Nintendo

Red Axes – Hanoi (Cô Đôi Thượng Ngàn)

Jen Shyu – Door 5; World of Hengchun

Bernie Turner & The Armorettes – Ching Ching Wong

Pranee Thanasri – Chown Thur Ten Rum

Traffic – Shanghai Noodle Factory

The Oriental Funk – Loy Kra Tong Disco

Murray Head – One Night in Bangkok

Thai Thanh – Bừng Sáng (Dawn)

Missus Beastly – Geisha

Don Sornrabeab – Mao (Drunk)

Nan Vernon – Moon River (Japanese Version)

Ryuichi Sakamoto – The End of Asia

Mundo de Aventuras with Venus  – Love (Atmosphere Mix)

Bappi Lahiri – Thottu Thottu Aadavaa (Turbotito & Ragz Rework)

Randy Newman – Yellow Man

Rubiah Lubis – Katakan

Spanky & Our Gang – Hong Kong Blues

Shampoo – Arai Arai Kor Disco

Steely Dan – Aja

Charlie And The Boys – Beli-lah Susu Chap Junjong

The Clash – Straight To Hell

Namgar – If You Want to Ride a Good Horse

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *