#099

Restos de Colecção VIII

E eis que chegamos ano fim desta temporada. Deu-me, como sempre, um imenso gozo fazer isto. E muito trabalho. Versar semanalmente sobre um tema para o qual faço escolhas no amplo catálogo da pop mundial, uma ilustração mais um texto onde à laia de divã terapêutico vou passando revista a inúmeras lembranças, souvernirs de toda uma vida ligada à música.

E para não variar em demasia eis-nos a braços com mais um Restos de Colecção, fruto da vontade de não deitar fora algumas das canções que acabaram por ficar fora das escolhas semanais mas em onde só escolho afinal 39 músicas e essa trigésima nona é enviada a um criador de moda para ele ripostar com uma preferencia a seu gosto.

E foi assim que chegou a vez do Miguel Vieira mostrar o seu perfil musical. Enviei-lhe Plastic, gravado por JUJU & The Space Rangers em 1978. Um dos inúmeros alter ego de Plunky Nkabinde (James Branch numa qualquer conservatória no estado do Virginia) que com a iteração da sua banda que viria a ser conhecida como Oneness of Juju deixaram vários marcos em bolacha de acetato no panorama do jazz funk americano. Se tiverem interesse é só navegar até https://onenessofjuju.bandcamp.com para comprovarem o que estou para aqui a dizer.

Miguel que nasceu na então vila de São João da Madeira começou a estudar na antiga escola de Quintã, edifício que actualmente totalmente renovado alberga a Academia de Música, respondeu-me com uma canção que já muitas vezes poderia ter aparecido nestas playlists: Ne Me Quitte Pas por Jacques Brel.

Gravado a 11 de Setembro de 1959 a canção que apareceu no album La Valse à Mille Temps é o resultado de um desfecho infeliz na relação do cantor com a actriz e cantora Suzanne Yvonne Henriette Marie Galopet, conhecida publicamente pelo nome de Zizou. A sua gravidez foi contestada por Brel que recusava a aceitar que o filho fosse seu.

A canção já havia sido gravada por Simone Langlois (a versão que consideramos original é registada posteriormente) e depois disso muito boa gente a cantou: Maysa Matarazzo (a versão de 1966 que Almodovar usa no filme La Ley del Deseo ), Barbara (de quem escolhi uma canção a semana passada), Nina Simone no seu clássico album I Put a Spell on You, Sandie Shaw, Alison Moyet, Natacha Atlas, Alcione, Belinda Carlisle e Barbra Streisand entre muitos outras interpretações.

Miguel Vieira disse recentemente que “já todos passámos por situações em que pedimos ’não me deixes’” mas é importante aqui salientar que há muito mais mulheres a cantarem esta composição que homens. Se descontamos uma pequena lista onde aparecem os nomes mais sonantes de Johnny Halliday, Brian Molko e Wyclef Jean, a maior parte das interpretações são femininas. Mas numa entrevista em 1966, Brel disse que Ne me quitte pas não era uma canção de amor, mas sim “um hino à cobardia dos homens” e como estes estavam dispostos à humilhação. As doces contradições não se encerram no verso Moi, je t’offrirai des perles de pluie venues de pays où il ne pleut pas (incrivelmente cantados sobre um ripanço do segundo andamento da Rapsódia Húngara nº6 de Liszt). Segundo Zizou, Brel escreveu esta música para ela e cantou-a pela primeira vez para ela e na presença de amigos. Brel mais tarde viria a contradizê-la, rotulando a música de “a história de um idiota e um fracasso. Não tem nada a ver com nenhuma mulher”.

É por isso talvez engraçado que mesmo estando a “cozinhar com leftovers” outras cantoras conseguem “calçar as crocs” do poeta belga: logo para segunda canção escolhi uma das únicas gravações que conheço da wunderkind Jodie Foster, Je T’Attends Depuis La Nuit Des Temps, editada em 1977 na banda sonora do filme Moi, Fleur Bleue; a senhora Trixie Smith que em Freight Train Blues chora got box cars on my mind / I’m gonna leave this town / ‘cause my man is so unkind enquanto que a proveniência de Halifax no Reino Unido explica o sentido de Sugar Tastes Like Salt das “surfistas de garagem” The Orielles.

Tudo isso enquanto que os hombres da procissão ainda a coisa não chegou ao adro já se vangloriam dos seus amores perfeitos: ‘ol blue eyes Frank Sinatra na versão de You Are the Sunshine of My Life de Stevie Wonder; Claude Gray e o estranho You Take The Table (And I’ll Take The Chairs) ou Hot Hot Hot, verdadeiro contorcionismo musical de Buster Poindexter, tendo em conta que estamos a falar do second coming de David Johansen, membro fundador da banda proto-punk The New York Dolls. O inesperado sucesso desse tema (que na realidade é uma versão de um tema de Soca do artista Arrow) levou Poindexter a afirmar um dia numa entrevista que a generalizada popularidade alcançada pela canção era como “the bane of my existence”. 

Começo esta selecção com o jazz electrónico de Orcus, uma das faixas do album Transneptunian Planets editado o ano passado por J.Peter Schwalm e Stephan Thelen e que versa sobre todas as luas e satélites obscuros e olvidados do nosso sistema solar. Local onde poderei agora durante uns meses descansar enquanto vos preparo toda a próxima nova temporada destas m4we. Até lá, despeço-me com carinho, na promessa de que voltarei em breve e desejando que continuem a ouvir boa música. Não há razão para menos. É o que não falta por aí.

#staysafe #musicfortheweekend

##############################

And here we are at the end of this fourth season. As always I had a whopping pleasure doing it. Even though it’s a lot of work. Dealing weekly on a theme for which I choose from the wide catalog of world pop, an illustration plus a text where, as if on a therapeutic couch, I review countless memories, souvenirs from a lifetime connected to music.

And not to vary too much, here we are with yet another Restos de Collecção, the result of my desire not to throw away some of the songs that ended up being felt out of the weekly choices but in which I only chose 39 songs and where the thirty-ninth was sent to a portuguese fashion designer asking him to part and relish a bit of his music palate.

And so it became Miguel Vieira’s turn to show us his musical taste and swagger. I sent him Plastic, recorded by JUJU & The Space Rangers in 1978. One of the numerous alter egos of Plunky Nkabinde (James Branch at some Registry office in the state of Virginia) who with the iteration of his band that would come to be known as Oneness of Juju gave us several acetate wafer milestones in the panorama of american funk jazz. If you’re interested, just navigate to https://onenessofjuju.bandcamp.com to understand what I’m going on about here.

Miguel, who was born in the then village of São João da Madeira, started studying at the old Quintã school, a building that is currently fully renovated and houses the Academy of Music, replied to me with a song that could have appeared many times in these playlists: Ne Me Quitte Pas by Jacques Brel.

Recorded on September 11, 1959, the song that appeared on the album La Valse à Mille Temps is the result of an unfortunate outcome in the singer’s relationship with actress and singer Suzanne Yvonne Henriette Marie Galopet, known publicly by the name of Zizou. Her pregnancy was contested by Brel who refused to accept that the child was his.

The song had already been recorded by Simone Langlois (the version we consider to be the original was recorded later on) and since then many good people have sung it: Maysa Matarazzo (the 1966 version that Almodovar uses in the film La Ley del Deseo), Barbara (from whom I chose a song last week), Nina Simone on her classic album I Put a Spell on You, Sandie Shaw, Alison Moyet, Natacha Atlas, Alcione, Belinda Carlisle and Barbra Streisand among many other interpretations.

Miguel Vieira recently said that “we’ve all been through situations where we’ve asked ‘don’t leave me’” but it is important to point out that there are many more women singing this composition than men. If we discount a small list where the most resonant names of Johnny Halliday, Brian Molko and Wyclef Jean appear, most of the interpretations are female. But in an interview in 1966, Brel said that Ne me quitte pas was not a love song, but “a hymn to the cowardice of men” and their willing for humiliation. The sweet contradictions do not end with the verse Moi, je t’offrirai des perles de pluie venues de pays où il ne pleut pas (incredibly sung over a rip of the second movement of Liszt’s Hungarian Rhapsody No. 6). According to Zizou, Brel wrote this song for her and sang it for the first time for her and in the presence of friends. Brel would later contradict her, labelling the song “the story of an asshole and a failure. It has nothing to do with any woman”.

This is perhaps why it is funny that even when “cooking with leftovers”, other singers manage to “wear the crocs” of the Belgian poet: for the second song I chose one of the only recordings I know of wunderkind Jodie Foster, Je T’Attends Depuis La Nuit Des Temps, released in 1977 on the soundtrack of the film Moi, Fleur Bleue; the lady Trixie Smith who in Freight Train Blues cries got box cars on my mind / I’m gonna leave this town / ‘cause my man is so unkind while the origin of Halifax in the United Kingdom explains the meaning of Sugar Tastes Like Salt by “garage surfers” The Orielles.

All this while many of the hombres in a procession that may not yet reached the churchyard, are already boasting about their pansy loves: ‘ol blue eyes Frank Sinatra in the version of You Are the Sunshine of My Life by Stevie Wonder; Claude Gray and the strange You Take The Table (And I’ll Take The Chairs) or Hot Hot Hot, true musical contortionism by Buster Poindexter, bearing in mind that we are talking about the second coming of David Johansen, founding member of proto-punk band The New York Dolls. The unexpected success of this tune (which is actually a version of a Soca theme by the artist Arrow) led Poindexter to state one day in an interview that the widespread popularity achieved by the song was like “the bane of my existence”.

I start this selection with the electronic jazz of Orcus, one of the tracks from the Transneptunian Planets album released last year by J.Peter Schwalm and Stephan Thelen and which deals with all the obscure and forgotten moons and satellites of our solar system. Place where I can now rest for a few months while I prepare everything for the next new season of these m4we. Until then, I say goodbye with affection, with the promise that I will be back soon and wishing you to continue listening to good music. There is no reason for less. That’s exactly what’s not missing out there.

#staysafe #musicfortheweekend

J.Peter Schwalm & Stephan Thelen – Orcus

Jodie Foster – Je T’Attends Depuis La Nuit Des Temps

Cico – Il Treno (BPlan & Fab_o Rework)

Famous Blue Jay Singers of Birmingham – Clanka A Lanka (Sleep On Mother)

Myrian Axa – Change it

U.S. Atlantic Fleet Navy Show Band – Bird Of Beauty

PVA – Comfort Eating

Laurie London Mit Den Hansen Boys Und Girls – Bum-Ladda-Bum-Bum

Moullinex – Maniac ft. Peaches

Bobby Day – Rockin’ Robin

Allen Toussaint – Last Train

Frank Sinatra – You Are the Sunshine of My Life

Television Personalities – Stop and smell the Roses

Charles Earland – Intergalactic Love Song

The B-52’s – Planet Claire (edit by Mr. K)

Would-Be-Goods – The Camera Loves Me

The Orielles – Sugar Tastes Like Salt (Andrew Weatherall Tastes Like Dub Mix Pt.1 Live Bass)

Mitsuko Nemoto – Cosmos Elegy

The Shangri-Las – The Train From Kansas City

Sin Sisamuth – Trob Korb Chenda

Ohio Players – Sweet Sticky Thing

Martik – Past Time Paradise

Billy Paul – Me and Mrs. Jones

Rodion and Louie Austen – Estate

Paolo Apollo Negri – Blossom of the Javanese Garden

The Five Stairsteps – O-o-h Child

Trixie Smith – Freight Train Blues

Yoshiko Kishino – Photograph

The Nu Sounds with Sun Ra and His Arkestra – Bop is a Spaceship Lullaby

Claude Gray – You Take The Table (And I’ll Take The Chairs)

Vanessa Daou – Taste the Wine

Mandré – Solar Flight (Opus I)

Anchor Creative Education – The Onomatopoeia Song

Jacques Denjean – Le Train Fou

Buster Poindexter and His Banshees Of Blue – Hot Hot Hot

Xenon – Xenon Galaxy (Club version)

Bamboo – Spaceship Crashing

Lili Verona – Underground Train

JUJU & The Space Rangers – Plastic

Jacques Brel – Ne Me Quitte Pas (ReBeat Music Remix)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *